Pravidla (týmová, hráčská, herní FACR)
Pravidla
Týmová pravidla
- Hráči i rodiče sledují pečlivě webové stránky a emaily, hlavní komunikační nástroj
- Rodič omlouvá hráče z tréninků včas a výhradně přes omluvenkový formulář a snaží se připojit i důvod, aby trenéři přibližně věděli, jak dlouho nebude hráč k dispozici
- Na víkendové zápasy zveřejňuje trenér nominaci nejpozději do středy večer. Jakmile rodiče zjistí, že se nemůže hráč nadcházejícího víkendového zápasu zúčastnit, hned ho omlouvají, nejpozději do středečního rána (do 12:00), aby mohl být včas nominován jiný hráč. V případě zápasu v týdnu toto platí 3 dny před zápasem. Na větší, vícedenní a nákladnější turnaje se zveřejňuje předběžná nominace cca 14-21 dní předem. Rodiče případně omlouvají hned, jakmile to zjistí, nejpozději však týden před akcí. V případě neomluvené nebo pozdě omluvené absence na zápas/ turnaj chystá hráč na příští akci týmu mísu ovoce.
- Nominaci určuje nasazení, přístup, pracovitost na tréninku, přínos hráče ke hře. Pokud by měl hráč nebo rodič pocit, že se jejich fotbalista snaží a je nespravedlivě přehlížen, vidí jeho pozici v týmu jinak, ihned o tom prosím mluvte s trenéry, vše je třeba si co nejdříve vyjasnit
- Nástup na trénink je nejpozději 5 minut před jeho začátkem na hřišti -již připravený hráč na trénink – kopačky dle povrchu, chrániče, štuplny/tepláky, oblečení přiměřeně počasí, pití (ideálně voda), míč č. 4. Šatny a hřiště jsou k dispozici vždy 30 min před zahájením tréninku. Kdo přijde pozdě a není předem omluven, uklízí na konci tréninku pomůcky.
- Sraz na zápas nejpozději 45 minut před začátkem zápasu v šatně (pokud není uvedeno jinak). Kdo se omluví a přijde pozdě do začátku zápasu, utkání hraje, ale na další trénink chystá pro kluky občerstvení v podobě ovoce. Kdo svůj pozdní příchod neomluví a přijde po začátku zápasu, do utkání nenastoupí. Sebou: kopačky na UMT i trávu, chrániče, pití (ideálně voda), věci na sebe dle počasí, ručník, mýdlo, na sobě vycházková souprava…
- Do kabiny a na hrací plochu mají při veškerých týmových akcích přístup pouze hráči a realizační tým. Rodiče do kabiny mohou pouze se svolením trenérů.
- Po konci každého turnaje a utkání se hráči v týmové šatně osprchují a odejdou ve vycházkovém oblečení.
- Rodiče a ostatní příbuzní neudělují hráčům během hry žádné pokyny ani nezasahují do taktických pokynů trenérů. Všechny zápasy jsou součástí tréninkové přípravy. Rodiče nemotivují hráče v podobě peněz za vstřelené branky ani nestanovují jiné cílové mety za finanční ohodnocení. Jen to podporuje fixaci na cíl namísto prohlubování vztahu k samotné hře.
- Čím více budou rodiče fandit, tím lépe, klukům to velice pomáhá, když cítí důvěru a podporu rodičů. Pozitivní atmosféra při našich utkáních je prvním klíčem k úspěchu.
- Zakládáme na respektu a úctě ke každému hráči, rodiči, soupeři, rozhodčímu, trenérům. To samé očekáváme od ostatních. Pokud nastane nějaký problém, pochybnost, obracejte se prosím ihned na trenéry, ať o tom můžeme otevřeně a upřímně mluvit. Vše je možné vždy společně vyřešit.
- Trenéři zveřejňují na stránkách případné změny na akce nejpozději 4 hodiny před zahájením akce. Pokud nastane změna do 4 hodin před zahájením akce, informují trenéři již na telefon (volání/ sms)
Hráčská pravidla
- Řídím se pokyny trenéra. Když mluví, poslouchám, když nerozumím, ptám se.Když se mi něco nepovede - nevadí, ale nikdy to nevzdám, nepřestanu se o to pokoušet znova, provést to lépe, znova a znova, dokud se tonepovede. Nic a nikdy nevzdávám, vše je o tréninku,snaze, nasazení a počtu opakování.
- Osobní disciplína je jedna ze základních cest k úspěchu. Úspěch je přímo úměrný přístupu, nasazení, osobní pečlivosti, ochotě se zlepšovat a pracovat na sobě.
- Po tréninku si uvolním svaly výklusem, dle možností je protáhnu (částečně i doma) a kompenzuji (převážně doma)
- Respektuji spoluhráče, soupeře, trenéry, rodiče. Respekt znamená, že soupeři po zápase podám ruku, pomůžu mu vstát, nenadávám, neoplácím, neřeším jeho hru a chování, nejsem zákeřný, s rozhodčím a trenéry o jejich rozhodnutích nediskutuji, spoluhráčům nevyčítám chyby, negestikuluji, soustředím se na sebe a svou hru, snažím se pomoci týmu, individuálně se zlepšovat. Stejný respekt pak mohu očekávat od ostatních.
- Po tréninku pomohu s úklidem pomůcek, až poté končí trénink
- Na všechny zápasy a turnaje nosím vycházkové oblečení (v létě tričko a trenky Xaverov, když je chladněji, pak teplákovou soupravu, šustku Xaverov)
- Pořádně si zavážu tkaničky: pokud se někomu rozváže tkanička během prvních 10 min tréninku/zápasu, automaticky po akci uklízí dresy, pomůcky
- Když někam přijdu, vždy jako první a nahlas pozdravím
Obecné metody trénování (i rodiče jsou občas trenéry J)
- Bavme se s hráči o tom, co dělají a proč, jedině když pochopí záměr cvičení, tak opravdu trénují
- Používejme hru 1:1, 2:2, 3:3, 4:4 ve všech přípravkových a žákovských i vyšších kategoriích jako nejúčinnější prostředek k naučení fotbalu
- Při cvičeních nuťme organizací cvičení hráče myslet = rozhodovat se
- Zrušme zástupy! Místo jedné branky používejme 2 nebo 3. Zrušme kolečka – lepší je „manéž“ s míčem, nebo motivační pohybová hra
- Síla-rychlost-obratnost je komplex, nuťme hráče přelézat a podlézat překážky, přeskakovat max. výšky, prát se (v rámci pravidel J)
- Rozvoj rychlosti = soutěž
- Nepoužívejme statický strečink před tréninkem, je to zbytečná ztráta času a „za studena“ je to nebezpečné
- Utkání je pro trenéry dětských kategorií součástí tréninkového procesu, nikoliv vrcholem, který je potřeba za každou cenu zdolat
- Netrestejme hráče za něco, co se teprve učí –udělá chybu, trestejme je za to, když se nesnaží
- Zkusme trenérské metody stále mezi sebou diskutovat. Je to nejlepší cesta jak nezkostnatět v přesvědčení, že to dělám dobře
- Nechvalme hráče za vstřelené góly, gól je vyvrcholením hry celého mužstva
- Nekárejme brankáře za obdržený gól, je to opět vyvrcholením hry celého mužstva
- Nekřičme na hráče pokyny ke hře, mají pokyny od trenérů a Ti hlídají, jak je dodržují, pokud by byl pocit, že tomu tak není, diskutujte o tom s trenéry
Co, jak a proč trénujeme?
cíle
- zlepšování individuálních dovedností
- zábava = ano je nejvyšším cílem, přesto mohou být situace, které se nelíbí, pak logicky nastupuje zapření, sebekázeň, disciplína (kluků i rodičů)
- zápas = není souboj, nejde o body, je to trénink a pilování dovedností pod větší zátěží ( v cizím prostředí, před diváky). Více než výsledek, nás zajímá toto, výsledek je důležitý pro psychiku, vítězství = úspěch = větší motivace. I prohra má samozřejmě důležitou úlohu v psychickém rozvoji hráče.
- aktivní hra při útočení i bránění- pilování správného provedení s postupným zvyšováním tlaku (ve stoje / pohybu/ souboji / zápase)
- Už před přijetím přihrávky mého spoluhráče by měla přijít moje nabídka, můj zájem chtít dostat nahrávku. Nabízíme se buď rychle proti míči nebo náběhem do volného prostoru – když přihrávku nedostanu- nic se neděje, vybral ze svého pohledu lepší řešení, nabízím se stále dále, každý spoluhráč musí mít co nejvíce možností, co s míčem udělat
- Důležitost prvního doteku (přemýšlet už předem, už před přijetím míče, co s míčem udělám, kam se bude hra ubírat- Nahraji? Udělám kličku? Změním směr hry? Jsem v úzkých a raději odehraji míč dopředu na volného spoluhráče, který mi tam nabíhá (ne bezhlavě odkopnout)?
- Po ztrátě míče (nevadí) snaha o jeho okamžité získání (nesnaha vadí velmi). Hráč, který přišel o míč, by měl okamžitě přepnout a máknout zpět a ostatní hráči velmi těsně obsadit, případně soupeře "zapresovat"
- Správné napadání rozehry brankáře
- Když klička, tak ve správný okamžik, případně si ho vytvořit vykejváním soupeře klamačka), následovat by mělo precizní provedení kličky a maximální zrychlení
- Když přihrávka, tak ve správný okamžik, precizně (směr, rychlost) provedená
- Když střela, tak ve správný okamžik, precizně (směr, rychlost) a chytře umístěná
- Fotbalové řešení je vždy lepší, než necílený odkop, nákop do neznáma, centr do chumlu, aut někam dopředu - co nejdál od brány, bezduchá střela na bránu a „ono to tam někam zapadne“ apod.
- Vysoké držení míče = více příležitostí, fotbalových řešení, více doteků, více vlastní hry, více tvořivých situací, méně možností soupeře.
nástroje
- Pravidelné testy, v nich zejména osobní posuny, nikoliv dosažené hodnoty
- Snažíme se střídat posty, včetně brankáře, který v tomto věku stále ještě nemusí být specializovaný. Obecně je dnes brankář trochu lépe chytající hráč s velmi dobrou kopací technikou
- Snažíme se nemyslet na výsledek, ale hrát stále stejně, jak jsme si řekli, neztrácet hlavu, nenechat se rozhodit, zvládat své emoce
- Snažíme se netrestat chybu, pokud se často neopakuje. Nedbalost, nesoustředěnost, neochotu, nedisciplínu, faleš a nekázeň vždy
- Férové jednání nabízíme, férové jednání očekáváme
- Hráči během celého roku sbírají body, na konci roku vyhlásíme několik nejlepších
- Zisk míče (i golmanem) a založení gólové akce - 1 bod
- Chycení míče a založení gólové akce – 1 bod
- Druhá přihrávka na gól – 1 bod
- První přihrávka na gól – 1 bod
- Gól – 1 bod
- Vyhlášen organizátory hráčem zápasu/ turnaje – 10 bodů
- 5 dobrých zákroků brankáře - 1 bod
- Chycená penalta (aktivně, dotekem) – 2 body
- Neomluvená absence - mínus 5 bodů
- Účast trénink - 1 bod
- Účast zápas pro hráče hrajícího převážně v obraně - 2 body
- Za každou i více než 20% v testech zlepšenou disciplínu oproti minule – 1 bod
- Za každou 1 na předloženém vysvědčení – 4 body
- Za každou 2 na předloženém vysvědčení – 1 bod
- Nedisciplínu, nefér jednání, nesoustředěnost na tréninku řešíme dle závažnosti:
- slovním napomenutím
- různými posilovacími cvičeními
- individuálním tréninkem, individuálním odpočinkem
- vyloučením z tréninku
Fotbalová pravidla FAČR 5+1
Fotbalová pravidla FAČR 7+1